Okategoriserade

2 Moseboken 33:11, 2 Moseboken 33:20

2 Moseboken 33:11 Herren talade till Mose ansikte mot ansikte, som en människa talar till en annan. Sedan gick Mose tillbaka till lägret, men hans medhjälpare Josua, Nuns son, en ung man, lämnade aldrig tältet.

5 Moseboken 34:10 Aldrig mer har det i Israel framträtt en sådan profet som Mose, som Herren mötte ansikte mot ansikte:

Vs

2 Moseboken 33:20 Han fortsatte: »Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.« 21 Sedan sade Herren: »Här bredvid mig finns en plats, ställ dig här på klippan! 22 När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i berget och skyla dig med min hand tills jag har gått förbi. 23 Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.«

Mose såg Guds beslöjade ansikte, inte hans ansikte i all hans härlighet.

Jag utgår detta ifrån 2 Moseboken 33:18 Mose sade: »Låt mig få se din härlighet!«

Detta skulle förklara Johannes 1:18 Ingen har någonsin sett Gud. Den enfödde Sonen, som är vid Faderns bröst, han har förklarat honom.

Jesus Kristus kom till jorden för att uppenbara Gud på ett sätt som människor kunde förstå och ta emot. Han var Gud inkarnerad och möjliggjorde en direkt möjlighet för människor att se och förstå Gud genom sitt liv, sina ord och sitt verk.

Inte förrän han hade fått full försäkran om folkets återupprättande till gunst, föredrog Moses någon begäran för sig själv. Sedan använde han sig emellertid av det privilegium som gavs honom att tala med Gud, ”som en man talar till sin vän”, för att få en välsignelse som hans andliga natur längtade efter och som han inte kunde tänka sig något mer önskvärt. ”Visa mig”, sade han, ”jag ber dig, din härlighet.” Allt som han ännu hade sett av Gud var otillräckligt – bara höjde hans lust, bara skärpte hans aptit att se mer. Han längtade efter den där ”saliga visionen” som är den slutliga belöningen för dem som är fullkomliga i en annan värld. Gud kunde inte tillgodose hans begäran fullt ut, för det är omöjligt så länge vi är i köttet att vi ska se på Gud och leva. ”Ingen har någonsin sett Gud” (Joh 1:18). Moses ger också ett exempel; efter att ha talat med Gud, var Mose tvungen att skyla sitt ansikte inför Israels barn eftersom utgick det en strålglans från hans ansikte (2 Mos 34:29).

När Jesus Kristus kom till jorden såg människor Gud ansikte mot ansikte, för Jesus Kristus är Gud. Men Jesus kom med sin härlighet förtäckt för att människor skulle kunna möta Gud i en form de kunde ta emot.

Lämna en kommentar