Johannesevangeliet

Johannes 17:21

Johannes 17:21 Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig.

Att jämföras med följande citat från Johannesevangeliet då skriften hänger ihop som en röd tråd:

Johannes 10:38 Men om jag gör dem, tro då gär­ningarna, om ni inte tror mig, för att ni ska veta och tro att Fadern är i mig och jag i honom.

Johannes 13:35 Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.

Johannes 14:10-11 Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. 11 Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull.

Johannes 14:23 svarade: »Om någon älskar mig bevarar han mitt ord, och min fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och stanna hos honom.

Johannes 17:8 Orden du gav mig har jag gett dem, och de har tagit emot dem och verkligen förstått att jag kommer från dig, och de har trott på att du har sänt mig.

Lämna en kommentar